-
Търсене
По-близо до реалния разход: WLTP дефинира наново данните за разход на гориво.
От 1 септември 2017 година, определени превозни средства се хомологират в съответствие със световно хармонизираната изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) - по-близък до условията на реално пътно движение изпитателен цикъл за определяне на разхода на гориво и количествата на емисиите на CO2. От 1 септември 2018 година цикълът WLTP ще започне да заменя използвания досега "нов европейски цикъл" NEDC (New European Driving Cycle). Поради по-близките до реалната пътна обстановка условия на измерване, установените по стандарта WLTP стойности на разхода на гориво и количествата на емисиите на CO2 в много случаи са по-високи от тези, измерените в съответствие с правилата на NEDC. Определени данни все още се изчисляват спрямо измерените по NEDC показатели за CO2.
NEDC vs. WLTP: обстойно сравнение.
По-дълги отсечки, по-кратки фази на престой: с WLTP измерването на данните за разход на гориво и CO2-емисии се доближават значително до реалните условия. Ето основните разлики между двата стандарта:
Общ преглед на NEDC
Нормираният цикъл на шофиране NEDC важи за всички модели леки и лекотоварни автомобили. Той е въведен през 1992 година от Европейския съюз с цел извличане на съпоставими данни за разхода на гориво и вредните емисии на различните модели нови автомобили. Тук можете да видите накратко, при какви рамкови условия се постигат резултатите от измерванията.
Общ преглед на WLTP.
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, накратко WLTP, означава световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили. Със своите значително по-динамични изпитателни параметри този стандарт трябва да осигури значително по-реалистични данни за разхода на гориво от 1 септември 2017 година. Тук можете да видите как се постига това.
Целта на новата изпитателна процедура.
С новия изпитателен цикъл WLTP тестовите параметри при измерването на разхода на гориво и вредните емисии се дефинират по качествено нов начин. Ето преглед на основните предимства.
Прозрачност
Най-важните въпроси и отговори по отношение на новия изпитателен
цикъл.
Изпитателният цикъл на WLTP се доближава значително повече до реалните условия на шофиране в сравнение със стандарта NEDC . Защото NEDC си остава един напълно синтетичен лабораторен тест, който служи на първо място за сравняване на показателите на различни модели автомобили, без да отразява по реалистичен начин техния разход на гориво. Докато досега данните за разход на гориво бяха измервани в абстрактни лабораторни условия, със своите значително прецизирани параметри новият изпитателен цикъл позволява значително по-реалистична прогноза за реалния разход на гориво на един автомобил. WLTP има амбицията да симулира близък до реалните условия цикъл на шофиране. И по този начин да постига значително по-близки до реалността показатели.
Стандарти.
Новият WLTP-стандарт осигурява възможност за постигане на реално сравними
параметри в световен мащаб.
Една от главните цели на изпитателния цикъл WLTP е постигането на единна методология за измерването на разхода на гориво и на енергия от автомобили с различни типове задвижване - бензин, дизел, CNG или електричество. При коректно провеждане на процедурата превозно средство от даден модел следва във всеки край на света и във всеки момент да показва идентични резултати според цикъла WLTP. Именно тази нужда от меродавна сравнимост на показателите прави използването на лабораторни измервания абсолютно необходимо.
Поради тази причина данните за разход на гориво и вредни емисии се измерват на изпитателен стенд в рамките на симулиран динамичен профил на шофиране.
Защита на климата.
Реалистичното измерване на разхода на гориво спомага за постигането на
целите за защита от регионални климатични промени и за опазването на околната среда
в световен мащаб.
Намаляването на емисиите CO2 от години вече е основна тема при разработването на нови модели автомобили. Благодарение на WLTP задаването на международни предписания и определянето на гранични нива на CO2-емисиите в бъдеще ще става значително по-прецизно.
През 2010 година само в рамките на ЕС в атмосферата са изхвърлени 4,72 милиарда тона емисии CO2, като 19 % от тях се падат на наземния транспорт*. Затова Европейският Съюз си е поставил за цел до 2020 година да намали тези емисии с 20 %**. Тази цел ще бъде изпълнена с използването на WLTP. Тъй като точно както и разхода на гориво, емисиите CO2 варират в зависимост от конкретния модел. WLTP позволява по-сериозна диверсификация при определянето на енергийния разход и емисиите CO2 на различите модели автомобили. Така измерените стойности са независими от производителя и конкретния модел. И като тенденция може да се каже, че измерените стойности са по-високи спрямо тези, измерени според цикъла NEDC. Затова е твърде вероятно определени модели автомобили да се наложи да бъдат допълнително оптимизирани с цел опазването на климата.
*) Данните се базиран на информация на документ "Мобилност на бъдещето - сигурна и проверена", 16.03.2015, издание на TÜV e.V.
**) Данните се базират на обявения през 2013 година документ "CO2-регулации за леки автомобили" на германския научен институт в Кьолн
Просто пестете гориво.
Разходът на гориво на вашия автомобил се влияе от различни фактори, на голяма част от които вие няма как да оказвате влияние. Въпреки това, вие може да намалите значително разхода на гориво с помощта на някои прости трикове.
Шофирайте с удоволствие и пестете гориво.
Шофирайте предвидливо и модерно.
Наполовина по-малко стресиращо и двойно по-икономично: който шофира спокойно и равномерно, рядко използва спирачките, движи се със скоростта на потока от автомобили и често се възползва от естествената инерция на превозното си средство, изразходва значително по-малко гориво и едновременно с това се придвижва много по-спокойно. Същото важи и за карането по магистрала: вместо 140, можете да поддържате 130 км/ч и да пестите гориво. Наред с всичко останало, когато шофирате предвидливо, в много случаи може да избягвате задръстванията.
Превключвате предавките навреме, зареждате по-рядко.
Карайте на възможно най-висока предавка.
С 30 километра в час на трета предавка - ранното преминаване на по-висока предавка пести гориво. Карането с ниски обороти вреди на двигателя? Това е градска легенда без покритие. TDI- и TFSI-двигателите без никакъв проблем могат да се движат с 30 км/ч на трета предавка - и осигуряват впечатляваща тяга още при 2.000 об./мин. Почти непосредствено след потеглянето на автомобила можете спокойно да преминете на втора предавка. А при превключването на предавките във възходящ ред в много случаи може и да прескочите някоя от тях. Винаги избирайте най-високата възможна предавка. 50 км/ч на пета предавка не представлява проблем за много автомобили: стига автомобилът да се движи без придърпване и неприятни акустични прояви, то това означава, че оборотите на двигателя няма как да са твърде ниски.
Просто се оставете на инерцията.
Възползвайте се от възможностите за каране без тяга.
0,0 литра на 100 километра - това не е пожелание, а реална възможност: с правилна техника при шофиране всъщност може да спестите наистина много гориво. Знаете ли например как може да постигнете реално показание на "моментния разход на гориво" 0,0 л/100 км? При движение без тяга на включена предавка! Благодарение на специалния режим на двигателя за движение без тяга, при такива условия към него не постъпва и капчица гориво. Най-разумно е да съчетавате тази техника с използването на ефекта от моторната спирачка. А също така и при спускане по наклон или при приближаване към червен светофар. При движение по инерция също изразходвате значително по-малко гориво. Този метод е особено ефективен, когато шофирате предвидливо и можете да изминавате дълги отсечки само с помощта на инерцията.
Повече комфорт, по-малък разход.
Използвайте ефективно допълнителните консуматори.
Използването на допълнителни консуматори без съмнение прави шофирането по-комфортно - но в същото време и по-скъпо. Климатичната инсталация например изразходва гориво - при това не малко. Например, за да поддържа приятно хладна температура в интериора по време на горещ сезон, при ниска скорост на движение тя изразходва допълнително до 2 л/100 км! А истината е, че в много случаи можете да охладите салона на автомобила, като отворите прозорците преди да потеглите и карате известно време по този начин. Затова е добре по време на шофиране редовно да проверявате кои допълнителни консуматори са включени и от кои от тях се нуждаете в действителност.
Налягането пести гориво.
Следете налягането в гумите.
Можете да смъкнете с до 15 процента разхода на автомобила си само с малко повече… да, въздух! Пестенето на гориво може да започне още преди да сте потеглили на път, при това с едно просто следене на налягането в гумите! Съпротивлението на гумите при търкаляне формира до 15 % от общия разход на гориво на един автомобил. Когато напомпате гумите си с максималното препоръчвано за пълно натоварване налягане (тези показатели ще откриете от вътрешната страна на капачката на резервоара), съпротивлението при търкаляне намалява, а с това спада и разходът на гориво. При покупка на нови гуми също е добре да избирате продукти с по-ниско съпротивление при търкаляне - това пести до 3 % от разхода на гориво и едновременно с това носи по-добър акустичен комфорт при пътуване.
Загретият двигател означава икономия на гориво.
Избягвайте късите отсечки.
Комбинирайте маршрутите, по които карайте, за да пестите гориво: двигателят изразходва най-много, докато е студен. Де факто това означава следното: ако често карате по съвсем кратки отсечки, може да се разходът ви на гориво да се покачи до стойности, достигащи 30 л/100 км! Ако обаче комбинирате няколко кратки отсечки в една по-дълга, ще спестите много гориво. Когато двигателят на вашето Audi достигне оптималната си работна температура, той изразходва значително по-малко гориво.
Добро масло, нисък разход.
Използвайте масло с нисък вискозитет.
Ако заложите на качествено масло, можете да спестите до 5 %: колкото по-рано смазването на двигателя стане оптимално, толкова по-малко са вредните емисии, които отделя. Това е от особена важност при студен старт или къси отсечки. Затова най-важната мисия на доброто моторно масло е възможно най-бързо да постига своя мазителен ефект.
В това отношение маслата с нисък вискозитет остават ненадминати. С тях разходът на гориво може да спадне с до 5 % в сравнение със стандартните масла. Именно заради това повечето модели на Audi фабрично идват с масла, отличаващи се с нисък вискозитет.
Движете се по-ефективно.
Намалете въздушното съпротивление.
Бъдете по-ефективни по време на път с по-ниско въздушно съпротивление: добрата аеродинамика е ключът към по-нисък разход на гориво, особено при високи скорости на движение. Каросерията на вашето Audi е създадена така, че да има възможно най-ниско аеродинамично съпротивление. Използването на допълнителни аксесоари като стойки за велосипеди или кутии за багаж на покрива на практика обезсмислят това предимство. Затова е желателно, когато не биват използвани по предназначение, допълнителните аксесоари по каросерията да бъдат демонтирани.
Пестенето на гориво може да става с лекота.
Отстранете ненужния товар.
Намалете разхода с до 0,3 литра на 100 километра с помощта на елементарна диета: всеки допълнителен килограм води до увеличаване на разхода. За да сме напълно точни: 100 кг товар увеличават разхода с до 0,3 л/100 км. Затова е добре редовно да проверявате съдържанието на багажника си. Може да пестите гориво дори със зареждането на автомобила с гориво. Зареждайте резервоара само наполовина. При пълен резервоар увеличавате теглото, а с това и разхода на гориво.
Въпроси и отговори.
Най-важните въпроси и отговори по отношение на новия изпитателен цикъл.
Какво е симулиран цикъл на шофиране?
Симулираният цикъл на шофиране определя при какви параметри се измерват данните за разхода на гориво и емисиите CO2 на даден модел автомобил. Той има за цел възможно най-реалистично да симулира всекидневните условия при шофиране. За да може при хомологацията и продажбите на автомобили производителите да дават сравними данни, за изпълняването на симулирания цикъл на шофиране е необходимо да бъдат определени фиксирани параметри, като например температура при началото на теста, скорост и продължителност на измерването.
Какво е NEDC?
Новият европейски цикъл (на английски: New European Driving Cycle, накратко: NEDC) е въведен на 01.07.1992 от Европейския съюз. Неговата основна цел е да гарантира единна методология за определяне на разхода и вредните емисии на различните модели автомобили и да създаде по-добра възможност за сравняването на показателите, но не успя да пресъздаде по достатъчно реалистичен начин действителните показатели на автомобилите.
Какво е WLTP?
От септември 2017 година в сила влиза Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, накратко WLTP - това е нова световно хармонизираната изпитателна процедура. WLTP се доближава значително повече до реалните всекидневни параметри в сравнение със стандарта NEDC. Новият изпитателен цикъл трябва да осигурява значително по-реалистични данни за разхода на гориво и се основава на променени, значително по-строги изпитателни параметри.
Каква е разликата между и NEDC и WLTP?
Въведеният през 1992 година от Европейския съюз изпитателен цикъл NEDC вече не е в крак с времето и не може да пресъздаде по меродавен начин реалните данни на автомобилите. Новият стандарт WLTP има за цел данните, които се въвеждат при хомологацията на даден модел нов автомобил, да отговарят в максимална степен на реалните показатели. Той се отличава значително както като методология, така и като параметри от изпитателния цикъл при стандарта NEDC.
Дефинираните по нов начин изпитателни параметри например включват по-голяма дължина на симулираната отсечка, по-кратки времена на престой, по-висока средна стойност и вземане под внимание на влиянието, оказвано от допълнителното оборудване. Тези новости по правило водят до измерване на по-високи стойности за разход и вредни емисии.
От кога влиза в сила WLTP?
От 01.09.2017 новият цикъл WLTP стана задължителен от законова гледна точка . От септември 2017 година всички нови модели и двигатели на производителите трябва да бъдат означени с разход на гориво и нива на вредни емисии, измерени според критериите на WLTP.
От 01.09.2018 всички модели нови автомобили - включително такива, които вече са в производство - трябва да бъдат означени с разход на гориво и нива на вредни емисии, измерени според критериите на WLTP.
Ще се промени ли моделната гама на Audi?
Не, засега не са планирани промени в моделната гама на марката. Отделни модели и двигатели действително ще се нуждаят от оптимизиране, за да се постигне още по-високо ниво на ефективност и за да покрият новите критерии, но трайно отпадане на модели от гамата заради въвеждането на WLTP не се предвижда.
Съществуват ли и други предписания?
Да, има. Разработените в Япония (JC 08) и в САЩ (FTP 75) изпитателни цикли за измерване на разхода на гориво и вредните емисии са по-силно ориентирани към особеностите на местното движение. Например японският цикъл за измерване включва множество фази на спиране и тръгване и се измерва два пъти - веднъж със студен и веднъж със загрят двигател.