За най-доброто възможно потребителско изживяване:
Този сайт използва "бисквитки“ за най-доброто възможно потребителско изживяване. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на "бисквитки" (безусловно необходими "бисквитки"). "Бисквитките", за които е необходимо съгласие (аналитични "бисквитки", функционални "бисквитки", "бисквитки" за персонализирано съдържание) се използват само след тяхното активиране. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки", идентификационните данни ще се обработват от нашите партньори (доставчици на "бисквитки" и доставчици на ИТ услуги). Отговорен за този уебсайт и "бисквитките" е Порше БГ ЕООД. Допълнителна информация за използваните "бисквитки" и тяхното деактивиране може да намерите в нашата
Активиране на всички бисквитки

Audi Q4 Sportback e-tron concept

2020-07-29
  • Audi представя Coupé-вариант на Q4 e-tron под формата на концептуална студия

  • Широкообхватни технологии за ефективност и пробег с едно зареждане над 500 километра

  • Серийният модел ще дебютира през 2021 година като седми електрически автомобил на Audi

 

В технологично отношение те са близнаци - що се отнася до дизайна обаче, всеки от тях притежава неповторима, характерна идентичност: през 2019 година на автомобилния салон в Женева Audi Q4 e-tron concept стана предвестник за появата на първия компактен електрически SUV на Audi. Сега с Q4 Sportback e-tron concept марката показва SUV-Coupé, което ще се превърне във втори представител на очакваната през 2021 година нова моделна серия.

 

* Данните за разхода на гориво за посочените и предлагани за германския пазар модели ще откриете в обособения списък на края на настоящата прес-информация.

Потенциалният купувачи на Q4 могат около година преди пазарния дебют да направят своя избор кой вариант ще бъде най-подходящ за тях - в зависимост от това дали поставят приоритет върху функционалността и издръжливостта на един класически SUV, или пък предпочитат динамичната елегантност на неговия Coupé-вариант. Външните размери на двата Q4-модела са почти идентични: със своите 4,60 метра дължина вариантът Sportback е с няколко сантиметра по-дълъг, като наред с това е и по-нисък с височина от 1,60 метра. Широчината от 1,90 метра и междуосието от 2,77 метра са аналогични и при двете изпълнения на Q4.

Пълно единство цари и по отношение на задвижващата технология на двата концептуални автомобила, която дава доста ясен изглед към това какво ще представлява върховата версия на бъдещите серийни модели. С помощта на два електродвигателя Q4 и Q4 Sportback e-tron concept развиват системна мощност от 225 киловата. Типично за Audi, тягата от задвижването се предава към четирите колела посредством технология quattro. Благодарение на отличното си сцепление, и двете версии на Q4 изпълняват класическия спринт от място до 100 км/ч само за 6,3 секунди. Максималната скорост е ограничена по електронен път на 180 км/ч.

Едроформатната акумулаторна батерия е разположена между двата моста и заема почти цялата площ на дъното на автомобила: капацитетът й се равнява на 82 киловатчаса. Пробегът с едно зареждане е над 450 километра по методологията на WLTP и е мерило за класа. Версиите със задвижване само на задните колела ще имат над 500 километра пробег по WLTP. Техниката на моделното семейство на Q4 e-tron се базира на модулната платформа за модели с електрическо задвижване (MEB), която концернът Volkswagen ще използва за множество електрически модели от компактен и среден клас. Audi Q4 Sportback e-tron concept ни дава ясен изглед към седмия поред електрически модел на компанията, който ще дебютира на пазара през 2021 година.

Елегантна задна част: екстериорът

Силуетът на Sportback се спуска назад с динамичен и дискретен маниер. Линията на покрива преминава през характерно оформените D-колони и завършва с хоризонтален спойлер, разположен на височината на долния ръб на страничните прозорци. Така очакваният догодина Audi Q4 Sportback се представя в доста по-динамична форма в сравнение с Q4 e-tron concept.

В задната част на Audi Q4 Sportback e-tron concept се откроява широката светлинна ивица, която свързва двете задни светлини и по този начин цитира един от характерните елементи, използвани в Audi Q4 e-tron concept. Тук принадлежността към e-tron-фамилията също личи ясно, защото няма как да остане незабелязана и приликата с e-tron Sportback*. Тази прилика се отнася и за структурата на светлините - оформлението на LED-сегментите е почти идентично с това на по-големия събрат. Един общ елемент за двете версии на Q4 е впечатляващо оформеният дифузорен елемент в задната броня с хоризонтални ламели и осветена емблема e-tron в средата.

При поглед отпред фирмената решетка Singleframe с класическата емблема с четирите пръстена на марката недвусмислено определя Q4 Sportback e-tron concept като член на семейството на Audi. Най-късно при едно по-внимателно вглеждане автомобилът може да бъде разпознат и като електрическо Audi: защото подобно на първото серийно Audi с електрическо задвижване, този концептуален автомобил вместо с класическа радиаторна решетка разполага със структурирана, затворена повърхност в рамките на широката, почти вертикално оформена осмоъгълна решетка.

Характерни за марката Audi са и оформените по специфичен начин арки на четирите колела - това е класически дизайнерски елемент на Audi, който напомня за така нареченото Ur-quattro от 1980 година. При Q4 e-tron concept и Q4 Sportback concept разширенията на калниците имат органичен вид със своите плавни линии и придават на характерен акцент на страничния изглед на автомобила. Типично за e-tron е и акцентирането върху областта на праговете между двата моста, където е позиционирана акумулаторната батерия но компактния SUV. Големите колела с диаметър 22 цола не оставят никакво съмнение за възможностите на новия член на моделното семейство на Audi.

Q4 Sportback e-tron concept е боядисан в новия цвят Kinetic сиво - специално светло сиво лаково покритие с допълнителни слоеве Metallic и Perleffekt, което в зависимост от светлината показва и зеленикави нотки. Като контраст долните части на каросерията са боядисани в тъмно сив цвят - това сегментиране подчертава широчината на автомобила и хоризонталните линии на каросерията.

Изобилие от простор - интериорът

По размери Audi Q4 Sportback e-tron concept е позициониран в горния сегмент на компактния клас. Със своя голям полезен обем той може да се класифицира като един маневрен универсален талант в SUV сегмента. 2,77 метра междуосно разстояние гарантират вътрешен обем, който може да се мери с модели, позиционирани поне един клас по-високо. Тъй като автомобилът не разполага с отнемащ място централен тунел за карданния вал, Q4 Sportback e-tron concept, просторът и вътрешният комфорт са на изключително равнище, особено що се отнася до мястото за краката на двата реда седалки.

Цветовите решения също засилват усещането за простор във вътрешността на автомобила. Горната част на пътническия салон се доминират от светли и топли тонове, докато подът на интериора контрастира със своя тъмен цвят. Таванът, колоните на покрива, горната част на панелите на вратите и арматурното табло са покрити с бял микрофазерен текстил. Идеята за устойчиво развитие намира отражение не само в електрическото задвижване на Audi Q4 и Q4 Sportback: подът е покрит с рециклирани материали. Вместо хромирани метални елементи, интериорът е украсен с повърхности от многослоен лак. Лакираният плексиглас на декоративните повърхности създава усещане за ефирност и дълбочина. Четирите седалки с интегрирани подглавници са тапицирани с приятна на допир Alcantara, която е обработена с манифактурно качество. Двойни шевове от дебели конци създават специална кръстосана структура на тапицериите.

Зад волана се намира дисплея на Audi virtual cockpit, на който най-важните показания са тези за скоростта, нивото на заряд на батерията и навигацията. Новост е голямоформатният Head-up-дисплей с функция Augmented Reality. Той е в състояние да прожектира важни графични указания - например стрелки за посоката на завиване - директно върху частта от пътя пред автомобила, която вижда водача.

На спиците на волана са монтирани специални Touch-елементи, с помощта на които могат да се избират различни често използвани функции. Централно в горната част на средната конзола е разположен 12,3-инчовият тъчскрийн за управление на инфотейнмънт-системата и основните функции в автомобила. Той е чувствителен на докосване и е ориентиран към водача. Под него са разположени бутоните за управление на климатичната инсталация.

Самата централна конзола представлява голяма ниша за предмети с обособено място за зареждане на смартфон, тъй като на нея няма разположени големи функционални елементи като скоростен лост или ръчна спирачка. Вместо това - по подобие на покритието на горната част на конзолата - тук откриваме висококачествено изпълнена, хоризонтална повърхност, в която е интегриран селекторът за избор на режим на работа на автомобила. Във вратите - в допълнение към разположените в долната част на панелите ниши за предмети, има възможност да бъдат поставяни бутилки и в горния сектор на панелите, което е изключително удобно за водача и пасажера.

 

Ефективност и динамика: задвижване и ходова част

Модулната платформа за модели с електрическо задвижване разполага с широко портфолио от варианти за задвижване и нива на можност. В Audi Q4 Sportback e-tron concept работи Performance-версията на електрическото задвижване. Всеки от двата моста се задвижва от по един електродвигател - така Q4 Sportback се превръща в quattro. Тъй като липсва механична връзка между двата моста, за оптималната координация при предаването на въртящия момент към четирите колела се грижи електронно управление - което реагира в рамките на стотни от секундата. По този начин новото SUV-Coupé обещава оптимално сцепление през всяко време от годината и върху всякаква настилка.

За да постигне възможно най-висок коефициент на полезно действие, Q4 Sportback e-tron concept през по-голямата част от времето използва единствено задния задвижващ агрегат, който представлява постоянно възбуден синхронен електромотор. Отново от гледна точка на възможно най-добрата ефективност по-голямата част от тягата по подразбиране отива към задния мост.

Когато водачът поиска приток на повече мощ, отколкото задния двигател е в състояние да осигури, автоматично се активира предния асинхронен електродвигател, като по този начин се изпраща тяга и към предния мост, а автомобилът се сдобива с двойно задвижване. Това може да се случва и предикативно, още преди автомобилът да започне да недозавива или презавива върху хлъзгава настилка или при бързо шофиране в завой.

Задният електродвигател генерира мощност от 150 киловата и разполага с максимален въртящ момент 310 нютонметра; електромоторът на предния мост от своя страна разполага със 75 кВт и 150 нютонметра. Системната мощност възлиза на 225 кВт. Разположената в дъното на автомобила акумулаторна батерия е с капацитет 82 киловатчаса - тази стойност според WLTP-стандарта е достатъчна за постигането на над 450 километра пробег с едно зареждане. Акумулаторната батерия може да се зарежда с до 125 киловата. С такава мощност на зареждане в рамките на 30 минути може да се запълни 80 процента от общия капацитет на батерията.

"Рецептата" за постигане на голям пробег включва много повече елементи от акумулаторната батерия с голям капацитет. Например, подобно на Audi Q4 e-tron concept, Audi Q4 Sportback също се доказва като майстор на ефективността в множество направления: като започнем от ниския коефициент на обтекаемост от 0,26, който е с 0,01 по-нисък от този на Q4 e-tron. Рафинираната концепция за рекуперация на енергия също допринася за забележително големия пробег. Сложната система за управление на термичните процеси в задвижването и акумулаторната батерия, включваща елементи като CO2-термопомпа, също допринася за ефективността.

 

Спортно-прецизна управляемост

Ключов елемент за динамичния характер на автомобила и впечатляващата напречна динамика е ниското и централно разположение на отговарящите за задвижването елементи. Високоволтовата акумулаторна батерия е оптимално напасната към размерите на Audi Q4 Sportback и е направена под формата на широк, ниско разположен блок, монтиран под пътническия салон между двата моста. Теглото на системата от батерии възлиза на 510 килограма - поради което центърът на тежестта при Audi Q4 Sportback e-tron concept е приблизително толкова нисък, колкото и при лек автомобил със стандартна каросерия и конвенционално задвижване.

Разпределението на теглото върху двата моста е 50:50 процента, тоест е почти идеално. Предният мост на Q4 Sportback e-tron concept разполага с окачване тип Макферсън с адаптивни амортисьори; окачването отзад е многозвенно, с отделно разположени пружини и амортисьори, последните като опция се предлагат в адаптивно изпълнение.

 

Основата: модулна платформа за електрически модели MEB

MLB, MQB - модулна платформа за модели с надлъжен, респ. напречен двигател: тези използвани при разработването на модели на Audi и в концерна Volkswagen като цяло системи от компоненти са синоним на големи успехи във всички сегменти от пазара. Досегашните модулни платформи обаче бяха разработени основно за модели, разполагащи с двигател с вътрешно горене. При новата модулна платформа за модели с електрическо задвижване нещата вече изглеждат различно: тя е разработена само и единствено за модели с напълно електрическо задвижване. Мостовете, задвижванията, междуосията и взаимодействията между различните компоненти са адаптирани изцяло към концепцията на електрическите автомобили.

Разположението на обемната акумулаторна батерия и нейната геометрия могат да бъдат оптимизирани, без да се налагат някакви ограничения във връзка със задвижващата система, което беше неизбежно при MLB и MQB.

Едновременно с това MEB създава необикновено голям потенциал за синергия. Защото тази модулна платформа е база за създаване на различни модели в най-продаваните сегменти от пазара. Тя дава възможност на различните марки в концерна да разработват и използват възможно най-добрите технологии и да ги прилагат в различни електрически модели. По този начин MEB не на последно място прави възможно навлизането на електрическата мобилност и в най-ниските ценови сегменти.

 

Електрическа офанзива: над 20 модела с изцяло електрическо задвижване до 2025 година

С премиерата на SUV-модела с електрическо задвижване Audi e-tron* през септември 2018 година, марката с четирите пръстена на емблемата започна своята електрическа офанзива. До 2025 година Audi планира да предложи над 20 модела с изцяло електрическо задвижване на всички важни за марката пазари, с което се очаква 40 процента от продажбите да се падат на електрифицирани модели. Към електрическите SUV-модели в рамките на фирменото портфолио спадат e-tron* и e-tron Sportback*. Наред с тях се очаква и цяло множество от модели с класически каросерии като Avant и Sportback. Асортиментът ще обхваща почти всички възможни сегменти от пазара - от компактния до луксозния клас.

 

Данни за разхода на посочените модели

Данните по отношение на разхода и емисиите CO₂, както и класовете на енергийна ефективност са посочени в определен диапазон в зависимост от използвания размер колела/гуми, както и оборудването на автомобила)

Audi e-tron 50 quattro

Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 26,6-22,4 (WLTP); 24,3-21,9 (NEDC);
Комбинирани емисии CO2 в г/км: 0

Audi e-tron 55 quattro

Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 26,4 - 22,4 (WLTP); 23,1 - 21,0 (NEDC)
Комбинирани емисии CO2 в г/км: 0

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 26,3-21,6 (WLTP); 23,9-21,4 (NEDC)
Комбинирани емисии CO2 в г/км: 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 26,0-21,9 (WLTP); 22,7-20,6 (NEDC)
Комбинирани емисии CO2 в г/км: 0

 

Посочените данни за разход на гориво или електроенергия и вредни емисии са измерени посредством законовите изисквания. Новата изпитателна процедура за измерване на разхода и емисиите CO2 е ориентирана към реалното всекидневно шофиране. От месец септември 2018 тя замени актуалния досега стандарт NEDC. Заради по-реалистичната методология на симулация на условията, разходът, измерен по WLTP, както и емисиите CO2, в много случаи отчитат по-високи стойности спрямо стойностите, измерени по NEDC. 

WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. В превод това означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили" и описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разхода на гориво и вредните емисии на новите автомобили. На основата на събирани в световен мащаб данни за експлоатация в реални условия в бъдеще ще бъде много по-лесно да се правят по-реалистични замервания в лабораторни условия. По този начин WLTP взема под внимание не само различни ситуации и типични за всекидневното шофиране условия, но се влияе и от оборудването и теглото на тествания автомобил.

Към момента е задължително да бъдат обявявани данните, изчислени по NEDC. Когато става дума за нов модел автомобил, който е хомологиран по WLTP, стойностите по NEDC се пресмятат на база на показателите по WLTP. Допълнителна информация за данните по WLTP все още се предоставя доброволно, докато обявяването й стане задължително. Данните по NEDC не се ограничават до даден автомобил и не са част от търговската оферта. Те служат единствено за сравнение между различни модели и могат да варират в зависимост от оборудване (допълнителни аксесоари, размер на гумите и т.н.), които променят например теглото, съпротивлението при търкаляне на гумите и аеродинамиката; данните за разход на гориво емисиите CO2 и динамичните показатели могат да се влияят също така от метеорологични особености, специфики на трафика и индивидуалния стил на шофиране.

Допълнителна информация за официалния разход на гориво и за официалните количества на емисиите на CO2 при новите леки автомобили можете да откриете в "Справочник с данни за разхода на гориво, емисиите на CO2 и разхода на електроенергия при новите леки автомобили", който се предлага безплатно във всички търговски представителства на компанията и всички места за продажба.