8 милиона автомобила Audi със задвижване quattro

2017-01-19

Една история на успеха

  • Рекордният екземпляр на Q5 слиза от поточната линия на новия завод в Мексико
  • Най-новата стъпка в развитието е quattro с технология ultra
  • Рекордни успехи и в моторните спортове

Инголщад/Сан Хосе Киапа, 19 януари, 2017 година - Марката отбелязва достигането на един специален крайъгълен камък, който е и особено подходящ за този период на годината - от поточната линия на новия завод в Сан Хосе Киапа слиза 8-милионният автомобил на Audi със задвижване quattro - технологията, която е винаги на разположение и осигурява сериозен скок по отношение на безопасността и удоволствието от шофирането дори при движение на заснежена и заледена настилка. Рекордният автомобил е Audi Q5 2.0 TFSI quattro в червено Garnet red.

Технологията quattro прави своя пазарен дебют през 1980 година и днес се предлага при повече от 100 моделни варианти. Системата за задвижване на четирите колела quattro е част от серийното оборудване на Audi Q7, Audi A4 allroad quattro*, Audi A6 allroad quattro*, Audi A8, Audi R8, както и при всички S и RS модели, и се предлага като допълнително оборудване при всички други моделни серии. През 2015 година, 44 процента от всички клиенти на марката Audi по света cа спрели избора си на модели, оборудвани със задвижване quattro. На върха в тази ранглиста се изкачи Audi Q5 с около 262 000 екземпляра. Моделите quattro допринесоха за изключително силни продажби на пазарите в Съединените щати, Канада, Русия и на пазарите в държавите от Средния Изток. Общото число на продажбите на автомобили със система quattro в Германия възлязоха на 122 048 автомобила.

Audi предлага задвижване quattro в няколко различни версии, адаптирани оптимално към конкретния модел. При компактните моделни линии с напречно разположени двигатели се използва монтиран на задния мост хидравличен многодисков съединител с електронно управление. При суперспортния R8 с централно разположен двигател, многодисковият съединител е поместен в състава на предния мост. В зависимост от конкретната ситуация на пътя, тези активни системи разпределят различен дял от въртящия момент на двигателя към двата задвижващи моста.

Самоблокиращият диференциал, използван при много от моделите на Audi с надлъжно разположени отпред двигатели, е изцяло механична планетарна предавка. В нормалния случай Audi той разпределя въртящият момент между колелата на предния и на задния мост в отношение 40:60.

В съчетание с някои от върховите двигатели в гамата се използва спортен диференциал, включен в състава на задния мост. Той разпределя активно въртящия момент между колелата на задния мост посредством два механизма, всеки с електрохидравличен многодисков съединител, които действат със стъпаловиден, повишаващ ефект на наслагване. В екстремни ситуации, почти целият въртящ момент може да бъде насочен към едно от колелата, с което системата буквално натиска автомобила в завоя, предотвратявайки и най-малкия шанс за недозавиване.

Най-новата разработка - quattro с технология ultra

Най-новата фаза в развойната дейност на Audi е системата за задвижване quattro с технология ultra, която също е разработена за прилагане в модели с надлъжно разположен двигател. При нея активно управляваният многодисков съединител на изходящия вал на трамсмисията разпределя безстепенно въртящия момент между предния и задния мост в режим на двойно предаване. В допълнение към него, отцепващ съединител в състава на задния диференциал се грижи за отделяне на колелата на задния мост и в ситуации, в които няма нужда и полза от използването на двойно предаване, двата съединителя остават отворени. По този начин се елиминира съпротивлението на елементите от задвижващия тракт на задния мост. Електронният управляващ блок на системата използва огромно количество разнообразна информация, за да създаде виртуален модел на моментното състояние на автомобила, предвиждайки събитията с половин секунда напред в бъдещето. Ако системата установи например, че вътрешното за завоя колело предстои да загуби сцепление, тя превантивно превключва в режим на двойно предаване. В резултат на това, перманентното предаване е винаги в готовност да реагира при нужда. Новата концепция значително повишава енергийната ефективност на задвижването без негативи по отношение на степента на сцепление и удоволствието от шофирането.

История на успеха - хронологията на развитието на quattro

Марката Audi постави крайъгълен камък в развитието на автомобилната индустрия с представянето на системата за постоянно двойно предаване quattro - през 1980 година няма друг автомобилен производител, който да предложи пригодена за движение с висока скорост и достатъчно лека система за двойно предаване, която да се използва в едросерийни модели. Технологията отбелязва своя световен дебют през 1980 година в модела "Ur-quattro" в рамките на международното автомобилно изложение в Женева. През 1986 година Audi заменя централния диференциал с ръчна блокировка от първото поколение с Torsen диференциал, който е в състояние да разпределя плавно въртящия момент. През 2005 година следва планетарната предавка с нейните възможности за асиметрично динамично разпределение на мощността и въртящия момент. Самоблокиращият централен диференциал търпи трайно и последователно развитие от инженерите на Audi и се счита за еталон по отношение на сцеплението и динамиката в съчетание с много ниско собствено тегло.

Audi отбялязва и много триумфални моменти в областта на моторните спортове благодарение на технологията quattro. Досегашният списък от бляскави победи включва четири шампионски титли в Световния рали шампионат, шест победи в легендарната планинска надпревара в изкачването на връх Пайкс пийк в Съединените щати, шампионска титла в сериите TransAm в САЩ, две шампионски титли в DTM, 11 национални победи в шампионатите Super Touring Car Championships, както и една световна купа Touring Car World Cup. Най-новата победа с участието на технологията quattro бе ознаменувана през месец новмври миналата година, когато пилотът Матиас Екстрьом и неговият частен отбор в раликроса EKS cпечели световната титла при пилотите и отборната световна титла във FIA World Rallycross Championship с Audi S1 EKS RX quattro.

Разход на гориво на споменатите по-горе автомобили

Audi Q5 2.0 TFSI quattro S tronic (185 кВт):

Среден разход на гориво в л/100 км: 7.1 - 6.8*
Средно количество на емисиите на CO2 в г/км: 162 - 154*

Audi A4 allroad quattro:

Среден разход на гориво в л/100 км: 6.7 - 4.9*
Средно количество на емисиите на CO2 в г/км: 154 - 127*

Audi A6 allroad quattro:

Среден разход на гориво в л/100 км: 6.5 - 5.6*
Средно количество на емисиите на CO2 в г/км: 172 - 149*

* Данните зависят от използваните комбинации от колела и гуми

Audi Group със своите марки Audi, Ducati и Lamborghini е един от най-успешните производители на автомобили и мотоциклети в престижния сегмент от пазара. Групата е представена на повече от 100 пазара по света и има производствени мощности на 16 площадки в дванайсет държави. 100-процентова собственост на AUDI AG са quattro GmbH (Некарсулм, Германия), Automobili Lamborghini S.p.A. (Сант'Агата Болонезе, Италия) и Ducati Motor Holding S.p.A. (Болоня, Италия).

През 2015 календарна година марките от групата Audi оставиха на своите клиенти приблизително 1.8 милиона нови автомобили от марката Audi, 3 245 спортни модели от марката Lamborghini и около 54 800 мотоциклети от марката Ducati. През 2015 финансова година, Audi Group постигна общи приходи в размер на 58,4 милиарда евро и реализира оперативна печалба от 4,8 милиарда евро. Към настоящия момент за компанията в световен мащаб работят приблизително 85 000 човека, от които около 60 000 в Германия. Audi се съсредоточава върху разработката на нови продукти и устойчиви технологични решения за мобилността на бъдещето.