Лек и мощен.

Сърцето на S4 седан е един новоразработен V6-двигател с директно впръскване на бензин и принудително пълнене с турбокомпресор. Двигателят 3.0 TFSI генерира 260 кВт (354 к.с.). 500-те Нм максимален въртящ момент са налични в широкия диапазон между 1.300 и 4.500 оборота в минута. Новият мотор значително изпреварва своя предшественик по отношение на мощността и въртящия момент, като същевременно е станал по-лек и по-икономичен

3.0 TFSI-двигателят.

Новоразработеният, снабден със система за принудително пълнене с турбокомпресор двигател 3.0 TFSI съчетава върхови показатели на расов спортен агрегат със забележителна ефективност. Общите черти с предшественика му се свеждат до идентичните показатели за диаметър (84,5 милиметра) и ход (89 милиметра) на буталото. От 2.995 кубически сантиметра работен обем шестцилиндровият двигател генерира 260 kW (354 к.с.), което е с 15 kW (21 к.с.) повече в сравнение с предшественика. Още при 1.370 оборота в минута той предоставя максимален въртящ момент 500 Нм (плюс 60 Нм в сравнение с предшественика). Едновременно с това този бензинов V6 впечатлява с невероятна ефективност. S4 Avant се задоволява с по-малко от 7,5 литра на 100 километра и постига емисии CO2 от 175 грама на километър.

 

Турбо вместо механичен компресор. 

Най-важната новост в двигателя 3.0 TFSI е задвижваният от отработилите газове турбокомпресор, който замества използвания при предходното поколение на модела механичен компресор. Той използва принцип на работа, наречен Twinscroll - отработилите газове от всяка от цилиндровите редици преминават през отделен канал. Тази система позволява значително по-хомогенна работа на турбокомпресора и благодарение на нея се постига равномерно разгръщане на мощността, а въртящият момент при ниски обороти е още по-висок. 500-те нютонметра са налични в широкия диапазон между 1.370 и 4.500 оборота в минута.

Турбокомпресорът е интегриран в пространството между разположените под 90 градуса цилиндрови редици на V-образния двигател, вместо както е привично в близост до корпуса на коляновия вал. Съответно изпускателните колектори са разположени навътре, а всмукателните - от външната страна на цилиндровите глави. Този трик позволява компактност на конструкцията, кратък път на отработилите газове и минимални енергийни загуби - двигателят 3.0 V6 TFSI реагира спонтанно и изключително директно при подаване на газ. Той носи гените на 4.0 V8 TFSI и демонстрира целия стремеж към постигане на върхово представяне и оптимална ефективност, този път пренесен в един шестцилиндров мотор.

Четирите разпределителни вала също са регулируеми - системата Audi Valvelift System (AVS) в реално време променя настройките на клапаните, от икономичен режим при умерен стил на каране до пълна мощ при спортно шофиране. Впръскването на горивото е директно в горивните камери.

За високата ефективност на новия турбодвигател допринасят и редица други мерки. Теглото на двигателя 3.0 TFSI е намалено с 14 килограма до 172 килограма. Едновременно с това Audi са намалили вътрешното триене в задвижващия агрегат. За целта са използвани нови елементи от сив чугун и алуминий, както и маслена помпа с променливо управление, която осигурява точно толкова налягане, колкото е необходимо към дадения момент. При ангренажната верига също е използван новаторски подход - тя използва балансиращия вал, за да задвижва четирите разпределителни вала.

Добрата ефективност е постигната и благодарение на интелигентното управление на топлинната енергия. При студен старт водната помпа управлява охлаждащата течност по начин, гарантиращ възможно най-бързото достигане до оптимална температура. Изпускателният колектор от своя страна е интегриран в двигателя и също спомага за по-бързото достигане на работна температура. 

Динамиката на пътя.

Задвижващият тракт и ходовата част на S4 Avant са напълно нови и това се отнася в пълна сила и за меко, но същевременно светкавично бързо превключваща осемстепенна автоматична трансмисия tiptronic. При нея механичните загуби също са сведени до абсолютен минимум. Големият брой предавки гарантира, че двигателят във всеки момент може да бъде поддържан на оптимални обороти. Ниските предавки са спортно-къси, докато високите са с по-дълги предавателни числа с цел намаляване разхода на гориво.

Класическият автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент също е част от интелигентното управление на топлинната енергия и отговаря за системата старт-стоп (от 3 км/ч остатъчна скорост). Водачът може да избира между режими D, S и E, а за ръчна смяна на предавките са предвидени планки на волана. Всички команди се предават по електрически път (by wire) към предавателната кутия. Помислено е и за подобряване на маниерите на двигателя при най-ниските обороти.

Когато водачът отсъпи от газта при скорост между 55 и 160 км/ч, трансмисията автоматично преминава в режим движение по инерция (това не се случва в режим S). В случай, че предикатилният асистент за ефективност и adaptive cruise control Stop&Go, вкл. асистент за движение в задръстване са налични, управлението на функцията за движение по инерция се управлява още по-ефективно.

Серийното задвижване на четирите колела quattro

Системата за постоянно задвижване на четирите колела quattro със своята асиметрична концепция значително допринася за върховото пътно поведение на S4 Avant. В стандартни условия механичният централен диференциал предава 60 процента от въртящия момент към задните колела и 40 процента към предния мост. Ако колелата на един от двата моста започнат да губят сцепление, автоматично по-голяма част от тягата бива пренасочена към другия мост - максимум 85 процента към предните колела и до 70 процента към задните. По този начин системата реагира оптимално спрямо всяка ситуация, работейки в тясно взаимодействие с електронните системи за стабилност и сигурност.

Селективното разпределение на въртящия момент към всяко от колелата е ново, интелигентно софтуерно решение, което допълва функционалността на системата за постоянно задвижване на четирите колела quattro. При динамично шофиране тази технология автоматично подава спирачни импулси към вътрешното за завоя колело, преди то да загуби сцепление. Това се случва и когато водачът не подаде своевременно газ. По този начин автомобилът може леко и контролирано да поднася задната си част - за постигане на още по-чевръсто поведение и още по-добра стабилност.

Опционалният спортен диференциал.

Предлаганият като опция спортен диференциал носи със себе си още повече динамика. Той разпределя безстепенно тягата между колелата - при бързо каране в завои системата от типа Torque Vectoring насочва автомобила автоматично към правилния радиус. Новото управление на спортния диференциал работи в тясно взаимодействие със системата Audi drive select. Спортният диференциал е още по-бърз, отколкото при предшественика и освен това е станал с един килограм по-лек

Ходовата част на новите S4 модели залага на нова конструкция с по пет рамена. Това гарантира оптимален отговор на напречните и надлъжни сили, които поема окачването. Идеята е ходовата част да реагира спортно-твърдо в напречна посока и рафинирано - в надлъжна. Заедно с новото, директно електромеханично кормилно управление това е солидна основа за постигането на динамична водимост, висок комфорт и непоклатима стабилност. Със своето ниско тегло компонентите на окачването допринасят и за намаляването на разхода на гориво. По желание на клиента Audi екипира автомобила и с динамично кормилно управление, чиято настройка автоматично се напасва спрямо скоростта на движение.

Audi drive select.

Системата Audi drive е част от серийното оборудване на S4 Avant. Тя променя настройките на кормилното управление, на осемстепенната трансмисия tiptronic, на спортния диференциал и на предлаганото като опция адаптивно окачване, което работи с т.нар. CDC-амортисьори (CDC = continous damping control). Водачът може да избира между основните настройки comfort, auto, dynamic, efficieny, както и individual (последният - само в комбинация с навигационна система). Както с адаптивното, така и със серийното S-спортно окачване, каросерията на S4 Avant е с 23 милиметра по-ниско разположена в сравнение със стандартните изпълнения на A4.